Lef, aanleg en een aanleiding

Wie een carrièreswitch maakt naar een van de creatieve beroepen heeft wel lef nodig. Immers, alle investeringen in je huidige werk lijken overbodig. Je gaat simpelweg opnieuw beginnen. Maar toch wil je het. Je wilt niets liever dan je leven een andere wending geven. Je hebt genoeg gedaan voor anderen. Nu ben jij aan de beurt. Je hebt behoefte iets te gaan doen, waar je blij van wordt. Waar je je creativiteit in kwijt kunt. En wat verschil maakt voor mensen.

Wat is jouw aanleiding om over een ander beroep na te denken? Baanverlies, een burn-out, of de terugkeer in het arbeidsproces? Heb je interesse in een van de creatieve beroepen?  Dan is het wel handig om over enige aanleg te beschikken.

Bij de voorbereiding kun je je afvragen:

  • Waar ligt mijn interesse?
  • Waarover lees ik steeds?
  • Waar kan ik niet over uitgepraat raken?
  • Waar loop ik warm voor?

Het antwoord op dit soort vragen helpt je om een goede keuze te maken. Ik merk vaak dat cursisten die een opleiding doen in kleur, stijl of image, soms al van jongs af aan met kleuren of kleding bezig zijn. Dat ze vriendinnen tijdens het shoppen helpen om leuke kleding te kiezen. Of dat ze uit interesse zelf kleding of accessoires maken.

Niet onbelangrijk is het om na te denken over wat je wilt met je nieuwe beroep.

  • Zie je jezelf het verschil maken in je oude branche?
  • Of wil je veel liever met een andere doelgroep werken? En fijn met moeders aan de gang? Of met mensen die na een vermageringskuur een nieuw lichaam hebben gekregen?
  • Of zie jij juist een markt voor jezelf op het raakvlak van je oude en je nieuwe vakgebied?

Image consultant worden

Wie een opleiding tot image consultant volgt, wordt opgeleid om kledingadvies, kleuradvies en/ of stijladvies te geven. Daarnaast kun je mensen helpen een passend imago op te bouwen. Bij imago draait het vooral om (non-verbale) communicatie.

Communicatie?

Als je twee mensen naast elkaar zet zijn er allerlei verschillen. Naast uiterlijke verschillen zijn er verschillen in

  • twinskarakter,
  • belangstelling,
  • taalgebruik,
  • persoonlijke energie,
  • stemgeluid,
  • manier van spreken,
  • manier van bewegen enzovoort.

In hoeverre kun je deze aspecten aflezen uit wat ze van zichzelf laten zien? Als image consultant ben je getraind om de combinatie van al die signalen op te vangen en te interpreteren. En om te beoordelen in hoeverre die communicatie congruent is. Je kijkt of er dingen bijgesteld moeten worden om een geloofwaardig beeld neer te zetten.

Deskundigheid

Het is haast niet mogelijk om je eigen non-verbale communicatie te beoordelen en bij te stellen. Mensen gedragen zich volgens patronen. Wie zelf in een patroon zit, ziet niet hoe het communiceert. Daar heb je een externe deskundige voor nodig.

In dit geval gaat het niet om een deskundige die superveel weet door een jarenlange theoretische studie. Het gaat eerder om iemand die kennis heeft van kleding en communicatie en die in staat is te verbinden wat er te zien, te horen en te voelen is. En dit af te zetten tegen hetgeen de klant wil.

Mensen ontwikkelen zich doorlopend. Wie naar een hogere positie wil doorgroeien, kan niet volstaan met alleen meer vakkennis. Een hogere positie doet ook een beroep op intermenselijk gedrag, inlevingsvermogen, leiderschap en vaardigheden om invloed te hebben. Zo iemand moet ook werken aan zijn Personal Branding. Personal Branding behoort tot het vakgebied van de image consultant.

Nu hoef je niet meteen te schrikken. Niet alle image consultants richten zich op hetzelfde deel van het vakgebied en dezelfde doelgroep. De een legt het accent op het bevorderen van professionele kansen, de ander is vooral bezig de wereld een beetje mooier te maken. De belangrijkste vraag is: Kun je een markt vinden voor jouw aanpak?

Opleiding in Creatieve beroepen

De vaktrainingen kleur, styling en image mogen gerekend worden tot de creatieve opleidingen. Een image of stijl moet worden gecreëerd. Het is belangrijk dat die stijl aansluit op de identiteit van de persoon.

Het vak doet een beroep op je inlevingsvermogen, je oplossingsgerichtheid, en je inzicht in de verschillende technieken. Imagestyling is een bijzonder veelzijdig beroep. En doordat je steeds met andere mensen werkt, blijft het ook spannend en inspirerend.

Het is heel dankbaar werk. Je maakt echt verschil voor mensen in hoe ze zich aan de wereld presenteren, door ze dingen van zichzelf te laten ontdekken en door hen opties aan te reiken die ze zelf niet zouden bedenken.

Wil je je verder oriënteren op een opleiding tot Image Consultant, klik dan op de button hieronder.
Je kunt me ook e-mailen.