Als je overweegt om kleuradviseur, personal stylist of image consultant te worden sta je voor een aantal belangrijke keuzes. In deze blogpost wil ik je wegwijs maken in de  kleuranalyse methodes en kleurenpaletten.

Als kleuradviseur vertel je je klant welke kleuren hij/zij kan gebruiken voor zijn/haar kleding. Klanten kloppen aan met de vraag “welke kleur past bij mij?” Sommige mensen verwachten dat ze één kleur krijgen die hen supergoed staat, zodat ze nooit meer hoeven twijfelen. Maar ja, één kleur is wel een beetje weinig…

Welke kleuren passen bij mij?

Het gaat dus om meer kleuren. Om te bepalen welke kleuren bij een klant passen, gaat je als adviseur aan de slag met kleurige doeken, kleurkragen of kleurstroken. Zo bepaal je het kleurtype. Op basis daarvan krijgt je klant een kleurenpalet, of -kaart.

Dus eigenlijk ben je als adviseur bezig om je klant in het juiste kleurtype in te delen: in een van de 4, 10, 12, 24 of 78 kleurtypes. Klanten krijgen een kleurenpalet dat hoort bij het kleurtype dat ze hebben gekregen. De kleuren binnen een kleurtype gelden voor iedereen die in dat kleurtype wordt ingedeeld.

Hoe meer kleurtypes een methode heeft, hoe meer de kleuren afgestemd zijn op de persoonlijke kleureigenschappen van de persoon en hoe beter de kleuren bij hem/haar passen.

Kleuradvies volgens verschillende methodes

Ik neem in het vervolg van dit verhaal steeds dezelfde vrouwen die gevraagd hebben om een kleuradvies. Het enige dat verandert is het systeem/de methode van kleuranalyse.