Een baan in de mode is voor velen een droom. Lekker met kleding bezig zijn, klanten adviseren en zo je geld verdienen met dat wat je het liefste doet. Als je geluk hebt kom je in een winkel waar je gewoon je salaris krijgt, maar misschien vind je een baan of adviesrol op commissiebasis: Hoe meer je verkoopt, hoe meer je verdient.

Goed advies geven

Klanten klagen over personeel in winkels die geen verstand van zaken hebben. Ze krijgen het gevoel dat ze niet moeten zeuren, maar moeten kopen. Deze klanten klagen met hun voeten: ze lopen weg, om nooit meer terug te komen. Terwijl het voor mij als een paal boven water staat dat klanten terugkomen bij winkels waar ze ook “nee” durven verkopen. Online gaat een klant ook alleen in op jouw advies als hetgeen je aanreikt hen aanspreekt of klinkt als een inspirerend advies. Doe je het goed, dan heb je kans dat deze klant vaker van je diensten gebruik maakt.

Meer verkopen? Hoe doe je dat?

Uit de verhalen van mijn studenten weet ik dat je met kennis over kleur en styling als vanzelf meer gaan verkopen. Je deskundigheid wordt door veel klanten erg op prijs gesteld. Je advies is persoonlijk, vlot en deskundig. Ze gaan je vertrouwen. Immers, je komt met creatieve ideeën die ook nog blijken te werken, en de kleding die je aanraadt wordt vaak en met groot genoegen gedragen. Ook bij online adviezen.

Online stylist

Steeds meer modemerken en ketens werken met stylistes voor advies bij het online shoppen, om ervoor te zorgen dat het aantal retouren afneemt. De behoefte aan goede stylistes zal hierdoor toenemen. Zo’n advies valt of staat met de kennis en professionaliteit van de adviseur. Gelukkig snappen de stylisten ook dat je een goed advies niet op je gevoel geeft. Dat een opleiding je kan helpen om je advieswerk te verbeteren en zo je succes te vergroten. Want ook hier geldt: hoe beter je advies is, hoe meer je verkoopt (en hoe minder retouren er zijn).

Voor stylisten en personal shoppers die hun adviezen willen verbeteren en onderbouwen, start er binnenkort een leuke cursus: de ImagoBasics® Compacte Kleurtraining. Je leert niet alleen welke kleuren staan bij welke persoon, maar ook hoe je die kleuren combineert, hoe je bepaalde effecten met kleur kunt bereiken, hoe je omgaat met zwarte kleding, en de voorkeuren van een klant.

Je leert kleuranalyses te doen, en daarmee krijg je veel meer inzicht in wat goed staat, wat ècht bij ze past, en wat niet. Het resultaat? Makkelijker en (tot wel 30-50% meer) verkopen als je in een winkel werkt, en betere adviezen en minder retourzendingen als je online advies geeft als personal stylist of personal shopper.

De eerstvolgende training wordt verzorgd op:

Data: wo 31 aug; do 15 sept; wo 28 sept; wo 12 okt (halve dag praktijk)

 

Vraag je je af, of jij gekwalificeerd genoeg bent om als stylist in de mode aan de slag te gaan? Of werk je al als online styliste of personal shopper, en wil je beter worden in wat je doet? Onderzoek dan zeker deze kleurtraining.

Online kleuradvies

Voor online stylisten heb ik recent een handige digitale kleuranalyse tool ontwikkeld, die supereenvoudig werkt, zodat je op basis van een goede foto goed kunt inschatten welke kleuren je wel en welke je beter niet kunt adviseren.

 

Meer weten?

Stuur me je vraag/vragen. Of plan een belafspraak met mij in.